o-nama-header-image

E-Mobilnost

Vozili smo BMW iX XDRIVE50

Pre polaska na ovaj test pročitao sam što je bilo dostupno na internetu o ovom automobilu želeći da se što bolje pripremim za upoznavanje s elektomobilom iz sportske porodice. Preuzimajući BMW iX DRIVE50 očekivao sam mnogo. iX je pokazao više od očekivanog.

Teško da možete da očekujete da preko 2,5 tone težak SUV može da se nosi sportistima kao M3 ili čak M4. E pa iznenadićete se, itekako  može. Njegovih 600 kg litijum-jonskih baterija smeštenih u podu, kapaciteta 106 kWh koje pokreću dva sinhro motora ukupne snage 523 hp sa trenutno dostupnih 765 Nm obrtnog momenta čine pogonski sklop ove luksuzne zveri. Kada se ta snaga prenese na 4 točka od 22 incha, to lansira vozilo i vozača do 100 km/h za 4,2 sek. I nastavlja linearno da ubrzava do preko 200 km/h kada elektronski limit zaustavlja ovaj skok kroz vreme.

Crni i crveni BMW iX XDRIVE50

Ako to prevedete na jezik običnog smrtnika, takvo ubrzanje predstavlja udar na kičmeni stub, naočare vam spadaju s glave, a nesvakidašnje dizajniran volan uhvatite čvrsto sa obe ruke gledajući da Vam se zver ne otme. A zatim Vas taj osećaj moći i navala adrenalina nagoni da ponovo pritisnete papučicu akceleratora do kraja i zalepite se za sedište. I još jednom. I još jednom...

No nije samo ubrzanje ono što ovaj automobil  čini posebnim. To je kompletna koncepcija zasnovana na sinergiji snage, tehnologije, komfora, luksuza i glamura. Automobil veličine kao X5 čija unutrašnjost deluje kao da je broj ili dva veća. Futuristički dizajnirani displeji i komande koje su skladno ukomponovane s klasičnim elementima luksuza, besprekorno šivenom kožom i bojama interijera, električni podizači stakala oblikovani kao kristali i panorama krov sa promenljivim propuštanjem svetlosti samo su neki detalji raskošne opreme iX. Na dohvat desne ruke je touch pad kojim se upravlja s većim delom funkcija na središnjem ekranu. Radi laše kontrole osnovne funkcije su reljefno istaknute tako da taktilno možete prepoznati funkcije u upravljati njima bez gubitka pažnje na vožnju i stanje na putu. Svi displeji su osetljivi na dodir, a promena funkcija je brza i efikasna. Upotrebljeni simboli su prepoznatljivi i logični pa je lako naviknuti se na korišćenje svih ponuđenih opcija. Na vozačevom delu vetrobrana projektuje se brzina kretanja, upozorenje na nailazak na sporije vozilo kao i navigacione informacije kao što su ime ulice, potreba skretanja i sl.

Ručice pokazivača pravca i brisača deluju siromašno u svem tom luksuzu, no i to je verovatno zato jer nije bilo potrebe da se pretrpavaju funkcijama kao kod starijih modela. Upravljač, tj. volan je neobičnog oblika, izgubio je oblik punog kruga, deluje kao pentagram, i to će vam se dopasti ili neće. Meni lično nije smetalo i lako sam se privikao, iako sam čuo i drugačije komentare. Brojne mogućnosti upravljanja klimom, toplinsko bočno zračenje iz obloge vrata, grejanje i hlađenje sedišta...

Crveni BMW iX XDRIVE50 sa strane
Unutrašnjost BMW iX XDRIVE50

Po dve memorije položaja sedišta za vozača i suvozača, svi mogući air bagovi, vrhunski oblikovana sedišta koja dozvoljavaju sportsku vožnju, fioke za odlaganje stvari i brdo raznih funkcija čine vožnju zabavnom i lakom, iako ponekad izgleda da je potrebno završiti 2 semestra samo da bi se naučile sve mogućnosti i funkcije koje su konstruktori predvideli.

Da se vratimo još malo voznim osobinama. Veliki točkovi  sa pneumaticima ispunjenim posebnom penom čine automobil gotovo nečujnim. Otpor vazduha od 0,25 i dobra izolacija čine da se ni strujanje vazduha ne čuje. Neravnine na putu apsorbuje besprekorno, a za dobro ležanje u krivini brine se sistem upravljanja koji omogućuje zadnjim točkovima da se zakreću u smeru suprotnom od prednjih. Ovo uz smanjenje radijusa okretanja i elektronski kontrolisanom funkcijom diferencijala čini da iX sa XDRIVE pogonom može stati na crtu sportistima i na zahtevnoj stazi, planinskim putevima kao i u gradu. Veliki prtljažni prostor sa deljivom klupom, na kojoj ima dovoljno mesta i za košarkaše, zaokružuju utisak da se u iX-u osećate kao u penthausu. A ruku na srce i košta bezmalo toliko..

No ako razmišljate o kupovini ovog vozila verovatno već imate penthaus, pa ćete se i u njemu osećati kao kod svoje kuće. U svakom slučaju presudni motiv za kupovinu ovog vozila neće Vam biti ušteda. Iako je po potrošnji veoma ekonomičan. 

I da, naravno. Sa iX možete bez problema na duži put, jer autonomija se u zavisnosti od uslova vožnje kreće od preko 450 do max 630 km po WLTP . A na brzim punjačima ga možete puniti snagom i do 200 kW. Sve u svemu, poredeći ga sa svim ostalim „električarima“ koje sam vozio, u ocenjivanju od 1-5  iX dobija 5+.

Crveni BMW iX XDRIVE50
Crveni BMW iX XDRIVE50 pozadi
Crveni BMW iX XDRIVE50 spreda

Podelite vest

Slične vesti

Komentari (0)

Ostavite komentar

Unesite Vaše ime.