o-nama-header-image

E-Mobilnost

Polovna električna vozila

Vodič polovnih EV

U ovom velikom vodiču za kupovinu polovnih električnih vozila prikazaćemo vam brojne automobile koje danas možete kupiti s različitim budžetima, a ujedno ćemo vam ukazati i na stavke na koje svakako morate pripaziti prilikom kupovine istih.

Električna vozila se razvijaju eksponencijalno, upravo onako kako su se razvijali i mobilni telefoni prvih 5-6 godina. Međutim, nemaju svi potrebe za najnovijim uređajima/vozilima. Ponekad je sasvim dovoljno da vozilo može dnevno preći 100-200 km te da je taj put manje više besplatan.

Koristeći klasično vozilo, mesečni trošak takvog putovanja iznosi oko 400 evra, kad uračunamo i servise. S električnim vozilom cena takve vožnje pada na samo 25 evra mesečno, a starija električna vozila biće sasvim dovoljna za svakodnevne potrebe.

Najveći pomak učinjen je u zadnjih 17 godina otkad je osnovana Tesla Motors Inc. Možemo reći da su dečje bolesti rešene tek 2014. godine, kad su proizvođači konačno shvatili zašto dolazi do degradacije baterija. Vozila proizvedena pre toga roka često imaju problema s padom kapaciteta baterija pa svakako preporučujemo da izbegavate vozila starija od 2014. godine.

Tek od 2018. godine pojavljuje se i veći broj električnih vozila kojima kapacitet baterija značajno raste. S obzirom na to da je ovaj vodič namenjen tome da vam pomogne da pronađete jeftino električno vozilo, zadržaćemo se na vozilima proizvedenima između 2014. i 2020. godine te vieti što se to tačno nudi na tržištu i u kojim budžetima.

Prosečne cene svih modela preuzete su s nemačkog oglasnog sajta mobile.de. Udruženje E-Mobilnost organizuje kupovinu i dovoz polovnih električnih vozila pomoću naših partnera pa ako ste zainteresovani za kupovinu, svakako se učlanite u E-Mobilnost.

Na šta paziti pri kupovini?

Kupovina polovnih vozila uvek je rizična kupovina, ali kod potpuno električnih vozila, ona ne mora biti toliko rizična. Naime, električna vozila su znatno manje sklona kvarovima zbog puno jednostavnijeg sklopa motora i pogona pa su samo retki slučajevi da s mehaničke strane nešto ne valja na vozilu.

Elektromotor kao takav ne zahteva neko održavanje – nema promena ulja, antifriza, lanaca i sličnih komponenti pa održavanja kao i da nema. Komponente koje su potrošna roba na električnim vozilima mogu biti kočnice, brisači, gume, filteri kabine i slični delovi.

Baterija je komponenta koja najčešće zabrinjava potencijalne kupce pri kupovini polovnih električnih vozila, ali ako je ona dobro održavana, vrlo je verovatno da je zadržala veliki deo kapaciteta. Proizvođači svakako pružaju garanciju na baterije od 5-10 godina, u zavisnosti od vozila, te se gleda da u garantnom roku kapacitet ne pada ispod 70 posto.

Zato prilikom kupovine polovnih električnog vozila, svakako prvo obratite pažnju na opšte stanje vozila. Proverite po linijama karoserije ako je vozilo učestvovalo u nesrećama, probajte ga voziti kako bi uvideli da su delovi poput kočnica i vešanja u redu. Ako je vozilo učestvovalo u prometnoj nesreći, bitno je proveriti da kućište baterije i ostali delovi električnog pogona nisu bili oštećeni.

Potom svakako preporučujemo da odvezete automobil u ovlašteni servis kako bi ga iskusni serviseri detaljno pregledali i spojili se putem OBD II priključka na isto i proverili ako automobil izbacuje bilo kakvu grešku. Prilikom spajanja moguće je proveriti i trenutni kapacitet baterije, pa to obavezno zatražite u servisu kako bi znali isplati li se kupiti vozilo.

Za litij-ionske baterije kakve se nalaze u većini današnjih električnih vozila, predviđen je životni rok od 15-20 godina te u tom roku kapacitet baterije ne bi trebao pasti ispod 70 posto. Redovnim punjenjem na kućnoj utičnici ili AC punjačima te održavanjem baterije između 15 i 80 posto napunjenosti, životni vek baterije se može još i godinama više održati.

Zato, ako želite da vas polovno električno vozilo služi još godinama s istom baterijom, svakako preporučujemo da tražite vozilo koje ima 85 posto ili više sačuvanog kapaciteta baterije. Sve ostale komponente proveravate kao i kod klasičnih vozila kako bi znali ako nešto na istome treba promeniti.

Renault Zoe

  • electric-vehicle-charging-station BATTERY
    22 kwWh
    road-map RANGE
    150 km
    PRICE
    9.9k €

Smart ForTwo

  • electric-vehicle-charging-station BATTERY
    17.6 kwWh
    road-map RANGE
    101 km
    PRICE
    8k €

Polovna EV do 10.000 evra

Na evropskim reklamama već postoji veliki izbor električnih automobila koji koštaju manje od 10 hiljada eura. To su automobili poput Renaulta Zoeja, Smarta ForTwoa, Volkswagena e-Upa, bratskih Citroena C-Zero, Mitsubishija iMiEV-a i Peugeota Iona, pa čak i dostavna vozila poput Renault Kangooa i Nissana e-NV200.

Prilikom kupovine električnih vozila u takvom cenovnom rangu treba detaljno čitati oglas i biti veoma oprezan. Naime, većina najjeftinijih električnih vozila dolazi bez baterije jer se u državama poput Nemačke i Francuske mogla samo iznajmiti baterija za električne automobile.

Tako ćete već ispod pet hiljada evra imati veliki izbor na primer Renaulta Zoeja i Smarta ForTwoa, ali oni su u većini slučajeva bez baterije. Tek oni primerci koji koštaju više od 7-8 hiljada evra, imaće bateriju i to će svakako biti istaknuto u oglasu.

Navedena električna vozila pretežno su proizvedena od 2014. do 2016. godine, pa su tada još uvek dolazili s manjim baterijama od na primer 17 do 22 kWh. Takva baterija omogućuje doseg između 100 i 150 kilometara ,što je većini sasvim dovoljno za svakodnevne potrebe, a opet je vrlo povoljna kupovina.

Ako ste u potrazi za gradskim automobilom ili drugim vozilom u domaćinstvu, svakako preporučujemo ovakvu kupovinu. Ali svakako obratite pažnju na kapacitet baterije i stanje vozila kako bi vas isto moglo još godinama služiti.

Polovna EV do 15.000 evra

Budžetom do 15 hiljada eura već se otvaraju brojne mogućnosti pri kupovini polovnih električnih vozila. Osim što se nudi znatno veći broj električnih modela, moguće je kupiti i puno novije primerke.

U tom budžetu mogu se pronaći manji automobili poput BMW-a i3, Renaulta Zoeja, Volkswagena e-Upa i Smarta ForTwoa koji su samo tri godine stari, a ako Vam treba veće vozilo, pronaći ćete i automobile poput Volkswagena e-Golfa, Nissana Leafa, Kije Soul EV te čak ponekog retkog Forda Focusa Electrica.

Cene za manja električna vozila, pa čak i novijih godišta, kreću se od oko 13 hiljada evra. Većina su već opremljena baterijom, ali svakako još uvek preporučujemo da detaljno čitate oglas kako slučajno ne bi „naleteli“ na vozilo bez baterije.

Ako Vas interesuju veća vozila poput Nissana Leafa, Volkswagena e-Golfa ili Kije Soul EV (u ponudi su većinom 2015. i 2016. godište), cene se uglavnom kreću od 14 hiljada evra na dalje. Kod oba primera možete pronaći i vozila s dosta bogatim opremama, ali ta godišta još uvek donose doseg oko 150-200 kilometara.

Volkswagen e-Up

  • electric-vehicle-charging-station BATTERY
    18.7 kwWh
    road-map RANGE
    130 km
    PRICE
    13.5k €

Nissan Leaf

  • electric-vehicle-charging-station BATTERY
    24 kwWh
    road-map RANGE
    135 km
    PRICE
    10k €